divendres, 29 de novembre del 2013

Entrevista al soci i jugador d'escacs Eloi Toldà (tercera part)

A continuació la tercera part de l'entrevista a Eloi Toldà, amb moltes anècdotes com a jugador del Club Escacs Amposta.

 + Enllaç a la primera part de l'entrevista

  + Enllaç a la segona part de l'entrevista

___________________________________________________________________________________

[T] Me consta que en les diferents èpoques has guanyat títols a nivell individual. De fet, aquest estiu vas ser campió del campionat de semiràpides d’escacs organitzat per festes majors d’Amposta. Quines altres competicions del club has guanyat?

[E. Toldà] En la meva primera etapa, a part del social, es jugava el “torneo de Navidad”, que podia jugar tot i estudiar a Barcelona perquè es feia per Nadal i jo estava a casa. Vaig ser tercer l’any 1973 i primer el 1975, i me va costar Déu i ajuda que m’entreguessin una copa! Al final, després de reclamar-la una i altra vegada me van donar... un cendrer de peu! (cara de sorpresa meva) Si, estava compost per diferents peces per guanyar alçada (eren els cendrers de moda en aquella època) i la penúltima era una figura de cavall. Suposo que el tenien per casa i me’l van donar per solucionar la papereta. Temps després vaig treure la part superior, el cendrer, i vaig deixar només el cavall, i es va convertir en el trofeu que encara conservo a la vitrina de casa.

Eloi Toldà amb la "copa-cendrer" corresponent
al campió del "Torneo de Navidad" de 1975

Del campionat Social recordo que vaig tenir pràcticament 3 torneigs guanyats, però que no es van acabar perquè els oponents no venien a jugar i en conseqüència no vaig poder ser declarat campió oficialment.

En la segona etapa he estat campió diverses vegades. L’any 1998, el 2000 i el 2003. El 2006 vaig guanyar un campionat monogràfic de la Defensa Francesa, on enlloc d’una copa podies elegir entre diferents regals [1] i jo, com a campió, vaig escollir unes peces d’escacs de fusta molt boniques amb la seva caixa. M’agraden més aquests detalls que una copa.


[T] Avui en dia hi ha molts llibres i publicacions d’escacs, a més d’Internet i molts programaris per jugar. Però com t’ho vas fer per aprendre més escacs?

[E. Toldà] Quan vivia a Barcelona anava a una tenda especialitzada i m’hi comprava revistes i algun que altre llibre, però pocs. Un d’aquests em va ajudar molt: «Estrategia moderna en ajedrez» de Ludek Pachman. Es d’aquest llibre d’on vaig aprendre els coneixements d’estratègia que me van ajudar a millorar el meu joc. Inclús vaig fer-me uns breus apunts amb les idees principals del mig joc que he repassat més d’una vegada.


[T] Quin és el millor record o anècdota de tots aquests anys jugant a escacs?

[E. Toldà] El millor record? Sense dubte quan vaig guanyar el campionat de 2a provincial de Tarragona l’any 1976.

Vaig jugar la penúltima ronda contra el que anava líder a Amposta amb peces negres (el que es desplaçava jugava amb blanques) i el vaig guanyar amb una defensa Índia de rei. Era un sistema lliga però a una volta, de manera que només jugaves una partida contra cada oponent.


Planella de la partida decisiva del campionat
provincial individual de 2a categoria de 1976

Darrera la planella hi ha escrita una nota que diu:
«Antes de esta partida, el Sr. Abelló iba líder, después yo paso a ocupar el 1er puesto.»

Games
[Event "Provincial Individual 2a categoría"] [Site "Amposta"] [Date "1976.03.07"] [Round "5"] [White "Abelló, L."] [Black "Toldà, E."] [Result "0-1"] [WhiteElo "-"] [BlackElo "-"][PlyCount "52"] [EventDate "1976.03.07"] [TimeControl "-"] 1. d4 Nf6 2. Nf3 g6 3. c4 c5 4. e3 d6 5. Nc3 Bg7 6. Be2 O-O 7. O-O a6 8. Qc2 cxd4 9. exd4 Qc7 10. b3 Bf5 11. Bd3 Bxd3 12. Qxd3 Nc6 13. a3 e5 14. dxe5 dxe5 15. Bb2 Rfe8 16. Rfe1 Rad8 17. Qc2 Nd4 18. Nxd4 exd4 19. Rxe8+ Rxe8 20. Ne2 Ng4 21. Ng3 d3 22. Qd2 Re2 23. Qxd3 Rxb2 24. Re1 Qb6 25. Re8+ Bf8 26. Ne4 Nxf2 0-1

La última partida la vaig anar a jugar a l’Hospitalet i el meu rival necessitava taules per pujar de categoria... però es clar, jo me jugava el títol, havia de guanyar per assegurar! Finalment els d’Hospitalet van enviar un company amb cotxe al lloc on jugava el meu rival de la setmana anterior i va trucar comunicant que aquest havia perdut o fet taules, pel que vaig donar taules i guanyar el campionat de 2a provincial.



[T] I finalment, com has vist el campionat social que hem estat jugant aquestes darreres setmanes?

[E. Toldà] Doncs jo m’he sentit una mica rovellat per la inactivitat. Els escacs és un esport com un altre i t’has de posar en forma. Això obstant, he vist que tots els companys juguen molt conservadors, massa i tot! (se’n riu) Vist això l’any vinent hauré de repensar la manera d’enfocar el campionat. L’única partida que he gaudit és la darrera contra Josep Puig. Té una actitud molt incisiva i dóna gust jugar. Vaig tenir una errada i vaig canviar la dama per una torre però en contrapartida tenia molt d’atac i podria haver guanyat la partida sinó m’hagués despistat i enlloc de capturar el peó amb la torre ho hagués fer amb l’alfil. Però com t’he explicat encara estic lluny del meu millor joc, al que espero arribar-hi si la salut m’acompanya.

Eloi Toldà jugant al campionat Social 2013/14


[T] I fins aquí l'entrevista. Moltes gràcies Eloi.

[E. Toldà] A vosaltres per tirar endavant el club. 




[1]  Els altres premis eren un llibre i un joc d'ordinador (el Fritz de l'època). No estaven assignats pel què el primer classificat escollia que volia, i el segon a continuació elegia entre els dos restants.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada